JUHEND - 2024/25
MIKS?
Kogukonna- ja ettevõtlikkuse praktika (edaspidi KETT) on kooli ja kogukonnavaheline programm, mis arendab õpilastes tulevikuoskusi ja üldpädevusi, mida tavalises ainetunnis ei ole võimalik saavutada. Õpilane saab ainetunnis omandatud teoreetilised teadmised viia praktikasse ja seostada reaalse eluga.
KETT praktika on Kärla Põhikooli õpilastele kohustuslik õppetöö osa (v.a. 9. klass, kellel on see vabatahtlik).
KETT arendab õpilases selliseid oskusi, teadmisi ja hoiakuid, mis aitavad tal kasvada aktiivseks, vastutustundlikuks ja hoolivaks ühiskonna liikmeks. Õpilane õpib märkama ja lahendama erinevaid probleeme ning tal tekib arusaam ühiskonna toimimisest ja iseenda rollist selles. Seega õpetab praktika õpilasele oma tuleviku disainimist.
Õpilastele on motiveerivaks teguriks ka see, et sooritades KETT praktikat iseseisvalt õppeaasta jooksul, on ta kevadel välja teeninud KETT vabad päevad (v.a. juhul, kui õpilane peab õpivõlgnevustega tegelema). Sel aastal on KETT vabad päevad X. päev ja X. päev (kuupäevad veel kinnitamisel).
MIS?
KETT praktika on õpilase omaalgatuslik kooliväline tegevus, mille hulka ei kuulu õppetöö ja kooli ürituste raames korraldatavates tegevustes, huviringides ja spordivõistlustel osalemine (v.a. kui õpilane ise korraldab eelpool nimetatud tegevusi).
Fookust aitab hoida küsimus “Mida kogukond saab minu tegevusest kasu?”, "Mida ma saan korraldada kogukonna heaks?" ehk fookus tuleks hoida kogukonda panustamisel.
Vastavalt kooliastemetele tuleb õpilasel kogukonnas kokku leppida tegevus, milles õpilane kaasa aitab.
- I kooliaste ehk 1. - 3. klass osaleb KETTis 6 astronoomilist tundi ehk 6 x 60 minutit (lapsevanema ja/või klassiõpetaja eestvedamisel);
- II kooliaste ehk 4. - 6. klass osaleb KETTis 8 astronoomilist tundi ehk 8 x 60 minutit (õpilase omaalgatuslikul eestvedamisel ja lapsevanema suunamisel);
- III kooliaste ehk 7. - 8. klass osaleb KETTis 9 astronoomilist tundi ehk 9 x 60 minutit (õpilase omaalgatuslikul eestvedamisel);
KES?
Koolis koordineerib KETTi õppedisainer.
1. kooliastmes on KETT praktika üldõpetuse osa. Klassiõpetaja lepib lastevanematega kokku praktika sisu (tegevused koos klassiga ja koos perega). Kõigi tegevuste peale kokku tehakse klassiga koos ühiselt poster, kus tuuakse välja praktika koht (nt asutuse nimi), miks praktika seal sooritati, praktika eesmärk, kõik praktika tegevused, analüüs (tugevused, nõrkused, võimalused, ohud praktikal olles) ja tulevikuplaan, mida antud praktika sinus muutis ja püüad edaspidi õppida või arendada. Tulevikuplaani alla võib kirjutada ka mõtteid, mida järgmisel praktikal teha sooviks.
2. ja 3. kooliastmes on KETT praktika allpool loetletud ainete osa. Õpilane lepib ise kokku praktika koha, aja ja juhendaja kogukonna asutuses või vabaühenduses, kus talle KETT praktikat kõige enam meeldib teha. Eelnevalt on aga vajalik vastava aine õpetaja või õppedisaineri kinnitust, et valitud praktika sobib KETT praktikaks. Praktika juhendaja aitab mõtestada infot, mida osaleja posterile lisab, tagasisidestab õpilase panust ja allkirjastab selle. Posteri osad on (vaata lisa 1): praktika koht (nt asutuse nimi), miks praktika seal sooritati, praktika eesmärk, kõik praktika tegevused, analüüs (tugevused, nõrkused, võimalused, ohud praktikal olles) ja tulevikuplaan, mida antud praktika sinus muutis ja püüad edaspidi õppida või arendada. Tulevikuplaani alla võib kirjutada ka mõtteid, mida järgmisel praktikal teha sooviks.
I kooliastmes koguvad KETT praktika posterid kokku klassiõpetajad, aga vanemates kooliastmetes vastava aine õpetajad:
4. klassis - ettevõtlikkus - õpetaja Kaidi Liivas
5. klassis - ettevõtlikkus - õpetaja Kaidi Liivas
6. klassis - inimeseõpetus - õpetaja Kaidi Rahnik
7. klassis - inimeseõpetus - õpetaja Kaidi Rahnik
8. klassis - karjääri- ja ettevõtlusõpe - õpetaja Urmas Lehtsalu
KUIDAS?
KETT praktikat on võimalik teha terve õppeaasta jooksul kuni 05. maini. KETT praktikat ei tehta ainetundide sees ega nende arvelt. KETT praktikat teeb õpilane oma vabal ajal (näiteks peale koolipäeva, nädalavahetusel, koolivaheajal) ja õpilase poolt valitud kohas (kogukonna asutus või vabaühendus).
1. Kõige esimeseks tegevuseks on praktika PLANEERIMINE Õpilane otsib endale KETT praktika jaoks sobiva asutuse/ühingu, kus oma praktika sooritada. Selleks, et praktikakoht mõistaks KETT praktika olemust, annab õpilane praktikakohale tutvumiseks KETT praktika kohta infot (näiteks juhendab lugema antud infot meie kooli kodulehel).
NB! KETT praktika ei kohusta ühtegi praktikakohta garanteerima meie õpilastele praktikakoht. KETT praktika sooritamine saab toimuda üksnes praktikaasutuse ja õpilase kokkuleppel. Õpilasega koos ei ole praktikal ühtegi koolipoolset õpetajat ega juhendajat. Vastutus juhendamisele jääb praktikakohale.
Enne kokkuleppe sõlmimist praktikaasutusega on aga vajalik klassiõpetaja, vastava aine õpetaja või KETT praktika koordinaatori kinnitust, et valitud praktika sobib KETT praktikaks.
2. Olles eelnevalt teinud kokkulepped praktikakohaga, SOORITAB õpilane KETT praktika. Kooliastmete järgi on selle maht erinev (vaata info eespool).
3. Õpilane koostab juhendaja abiga DIGITAALSE POSTERI, kus kirjeldab, kus ta praktika sooritas, kuidas ta kogukonda aitas ja iseenda oskusi selle tegevuse läbi arendas. Märksõnad posteril:
- praktika koht ja aeg,
- praktika eesmärk,
- tegevused praktikal,
- eneseanalüüs- minu tugevused, nõrkused, ohud ja võimalused praktikal
- praktika juhendaja nimi ja tagasiside õpilase tööle.
4. Õpilane saadab posteri vastava aine õpetajale (Teamsis).
5. Tunnis toimub analüüs ja arutelu.
6. KETT praktika loetakse sooritatuks, kui õpilane on 05. maiks sooritanud KETT praktika nõutud mahus ja esitanud praktika kohta ka POSTERI.
7. Õpilane, kes ei ole kohustuslikku KETT praktikat tähtajaks läbinud, hinnatakse hindega X ja hinde parandamiseks osaleb õpilane kooli nimetatud ajal, kogukonna heaks tehtavatel töödel või kool võib valida, et korraldab õpilasele õppetöös sobiva projektõppe KETT päevadeks.
TULEMUS:
- Õpilastega KETT praktika analüüs ja arutelu õppeaasta lõpus.
- Koolimajas KETT praktika posterite näitus.
- Valminud posteritest sügisel praktikakohtade ideedelaat.
- Kolleegiumis tehakse ettekanne, kus käidi ja mida tehti (vastava aine õpetajad ja õppedisainer).
- Jooksvalt ilmuvad artiklid kooli meediakanalites KETT praktika kohta.
NÄITEID VÕIMALUSTEST
- Kärla teenuskeskus - kogukonnaürituse korraldamine (või korraldustiimis); Kärla Teataja toimetamine; jne.
- Kärla noortekeskus - teemapäevade korraldamine ja läbiviimine; nädalaprogrammi korraldamine; laagri korraldamine; reklaamposterite valmistamine ürituste jaoks; reklaamvideo filmimine ja videotöötlus; projektikirjutamine jne.
- Veel asutusi, kellega koostööd teha ja ühiseid koostöökohti arutada: rahvamaja (nt piletimüük), raamatukogu, külaseltsid, varjupaigad, heategevuslikud ühendused, MTÜ-d
- Talgupäevade korraldus / osavõtt (näiteks rannaääre korrastamise korraldamine meeskonnaga; "Teeme ära" projektis kaasa tegemine jne)
- Vabatahtlik töö kohalikus vabaühenduses
Kogukond = Saaremaa (ei pea olema ainult Kärla piirkond)