Jaanuarikuu lõpus oli minul, klassiõpetajal Laural võimalik osaleda Portugalis, Porto linnas toimuval kursusel. Kursuse eesmärk oli õppida õpilaste täidesaatvate funktsioonide arendamist. Kursuse sisu tundus väga huvitav ja nägin, et selline teadmine oleks igati kasulik.
Pühapäev kulus lendamisele ja teiste osalistega tutvumisele. Nimelt osales antud kursusel 22 belglast ja mina, aga kogu seltskond oli väga sõbralik. Kuigi jõudsin päevasel ajal, siis paduvihma tõttu otsustasin sel päeval kesklinna mitte külastada.
Esimesel ametlikul kursuse päeval anti meile vaba hommik, et saaksime tutvuda Porto linna ajalooga. Jalutasin läbi Porto vanalinna ning külastasin sealset katedraali, mille juurest avanes ilus vaade linnale. Päeva teine pool koosnes osalistega tutvumisest, koolituse tutvustusest ja omanäolise õppeprogrammiga hariduseasutuse külastusest. Külastasime Arco Maiori, kus õpetatakse õpilasi, kes on varasemalt koolile käega andnud. Portugalis on koolikohustus kuni 12. klassi lõpuni või kuni 18-aastaseks saamiseni. Nad palusid ennast kooliks mitte kutsuda, kuna seal õppivatel õpilastel on kooliga varasemalt negatiivsed kogemused. Õpilastel on selles programmis erinevad suunad ning nad saavad õppida akadeemilisi oskusi läbi tegevuste ja projektide. Õpilastel on palju võimalusi ennast loovalt väljendada, et tulla toime ka oma emotsioonide ja elukogemustega. Selle programmi lõpus saavad õpilased ka gümnaasiumi lõputunnistuse. Päeva lõpetas sealses koolirestos õpilaste poolt valmistatud õhtusöök, millele andis erilise tunde sealne atmosfäär ning õpilaste suurepärane teenindus ja toiduvalmistamisoskus.
Teisel päeval õppisime üldiselt täidesaatvatest funktsioonidest, nende vajalikkusest ja eripäradest. Täidesaatvad funktsioonid on kognitiivsed protsessid, mis aitavad meil reguleerida, et me saaksime tõhusalt planeerida, seada tähtsuse järjekorda ja säilitada pingutusi eesmärkide saavutamiseks. Esimene funktsioon, millest õppisime oli töömälust. Huvitav oli teada õpilaste eripäradest ja toetamisvõimalustest.
Kolmandal päeval oli teemaks järgmised täidesaatvad funktsioonid - pidurdusprotsessid ja kognitiivne paindlikkus.
Neljandal, aga kasutasime juba uusi teadmisi, et mõelda, kuidas klassiruumis õpilasi paremini toetada. Õpilaste toetamiseks on võimalik suurendada nende motivatsiooni läbi huvi tekitamise ja teadmise kasu tähtsustamise. Pidime meeles pidama ka seda, et iga õpilane on erinäoline ja seega motiveerivad neid erinevad faktorid. Lisaks toetab õpilaste enesejuhtimist ka autonoomsus. Andes õpilastele valiku võimalusi tunnevad nad rohkem vastutust oma õppimisega seoses.
Viiendal kursuse päeval külastasime Coimbra linna, et tutvuta sealsete asutustega. Esmalt külastasime TUMO Coimbra Learning Centerit, et näha omapärast õppekeskust. Õpilased said seal osaleda erinevates tegevusgruppides, kus nad saavad õppida programmeerimist, animatsiooni, videomängude loomist, graafilist disaini, filmindust, robootikat, muusikat ja helitöötlemist ning fotograafiat. Õpilased ise juhtisid enda õppimist. Nad said valida õppevaldkonnad ning õppimise tempot. Enne valdkondade valimist pidid õpilased läbi ülesannete tõestama, et nad suudavad ise enda õppimist juhtida. Nad tegid palju koostööd ülikoolide ja IT-firmadega, et saada sponsorlust ja toetus.
Päeva lõpus külastasime ka ühte kooli, kus meile tutvustati kuidas õpetajaid Portugalis koolitatakse, aga õpetati ka kasutama AI-d, kuna ka Portugalis soovitakse, et õpetajad kasutaksid rohkem tehnoloogilisi tööriistu ning MATIK õpetamist. Õhtul sain veel terve seltskonnaga õhtust süüa ning teiste osaliste kogemusi kuulda.
Siis juba ootaski mind tagasilend Eestisse. Õppereis oli väga õpetlik, sisutihe ja pakkus mõnusat vaheldust Eesti kliimale.
Õpilase rollis olnud klassiõpetaja Laura Priske.
Fotod: https://photos.app.goo.gl/Fvhj8jmZL3vG21gu9link opens on new page