Õppedisainer Kaidi Liivas: Oled ju enda elu peategelane 16. veebruar LL
Meil on hea meel, et sügisest on meie kooliperega liitunud õppedisainer Kaidi Liivas, kes oli lahkesti nõus meedia- ja fotoringi õpilaste poolt läbiviidavas intervjuusarjas "Meie uued õpetajd" osalema. Kaidile esitasid küsimusi Eliise Kirs ja Janette Jaansalu 8. klassist.
Miks just see eriala pakkus sulle huvi?
Olen sellele erialale sattunud elu keerdkäikude läbi. Peale gümnaasiumi läksin õppima hoopis turismikorraldust, sest mulle tundus, et saan siis palju ringi reisida. Tegelikkuses see nii ei olnud. Tundes, et see ei ole päris minu unistuste amet, siis otsustasin, et lähen uuesti õppima. Seekord õppisin ettevõtlust, sest otsustasin hakata iseendale tööandjaks. Ettevõtjaks olemine eeldab inimesest ettevõtlikkust ja tundsin, et mul on seda nii palju, et tahtsin ka teisi selle pisikuga nakatada. Selle mõttega läksin Tallinna ülikooli õppima kutsepedagoogikat ja haridustehnoloogiat, et üks päev kooli õpetama minna. Õppimise ajal tundus kooli lõpp nii kaugel ja sellepärast otsustasin luua endale ettevõtte Saaremaa Meedia Stuudio, kus juba huviharidusena ettevõtlikkust läbi meedia prisma noorteni viia. Nii sain ettevõtlikkuse siduda ka oma teise hobiga, milleks on videote tegemine ja montaaž. Osalesime oma minifilmidega ka Minifilmi festivalil, kus saime Grand Prix.
Ettevõtjaks olemine tähendab suurt vastustust ja kohustust. Natuke ka üksindust, sest kõike tuleb ise otsustada ja ka ellu viia. Mõnikord tahaks, et oleks kedagi, kellega koos otsustada ja protsesse läbi viia. Tundsin puudust nö tiimitööst, kus hommikul tööle jõudes saaks kellegagi päevaplaanidest rääkida ja kui omal mõte kuskile kinni jookseb, siis on võimalus minna ja aru pidada. Sellepärast olengi jõudnud täna Kärla kooli, kus olen saanud üsnagi huvitava ja kaasaegse ametinimetuse – õppedisainer. Tunnen, et kõik minu eelmised õppimised ja töötamised tulevad siin kasuks. Ülikoolis saadud värske teadmusega kaasaegsest õpikeskkonnast, õpianalüütika tähtsusest, koosõppimisest -ja õpetamisest, õppeainetevahelisest lõimimisest, teaduspõhisusest ning muu sellisega saan pakkuda koolile ehk uut ja värskemat pilku hariduse andmisel.
Kuhu suunas soovid, et meie kool areneks? Kas on ka uusi projekte plaanis?
Minu soovist on siin üksi vähe. Pigem ütleksin, et minu soov on, et meie kõigi soov oleks muuta Kärla kool selliseks, kuhu on hommikul hea tulla ja peale tunde oleks ka hea meel koju minna. Minu meelest peab kool kaasas käima hariduse arengutrendidega, sest need on need, mida tööturg ja ülejäänud maailm ootab. Soovin näha rohkem ettevõtlikkust ja et igaüks vaataks enda sisse ning mõtleks, mida mina ise saan ära teha, et kool oleks minu enda ja ka teiste jaoks meeldiv koht elus. Mida rohkem on meie ümber lahenduste otsijaid ja probleemide lahendajaid, seda paremini me ju elus läbi lööme. Iga õpilane ja ka kooli töötaja võiks „ei tea, ei oska“ asemel mõelda ja öelda „kuidas saaks teada ja teha“. Olen kuulnud sellist väljendit nagu „Avatud langevari pidi paremini töötama. Samamoodi on ajuga.“, mis võtab ilusti kokku soovitud arengusuuna.
Üks vahva projekt on meil hetkel just käimas, sest veebruarikuu on meil teaduskuu. Kogu kuu vältel hakkab terve koolipere teadust taga ajama. Teadus on igal pool meie ümber, aga kuidas me seda teadvustame ja millisele infole me toetume, seda hakkamegi õppeprotsessis uurima.
Hetkel käib koolil ka projektide kirjutamine rahvusvaheliseks õpirändeks, sest järgmisel õppeaastal on plaanis saata osa õpetajaid ja õpilasi välismaale mõneks päevaks uusi kogemusi saama. Soovitan õpilastel hoolsasti inglise keelt õppida, et rahvusvahelisel reisil hästi suhelda ja aru saada teistest õpilastest.
Kuidas oled omaks võtnud Kärla kooli õpilased?
Minu meelest on Kärla noored väga toredad ja avatud suhtlema. Eks ma alguses ikka natuke kartsin, et noored ei võta hoopis mind omaks, sest iga uue inimesega on vaja harjuda ja usaldama õppida. Loodan, et olen andnud siiani head eeskuju ja loonud usalduse, et minu juurde iga idee ja murega tulla.
Kuidas sa oma vaba aega veedad?
Mulle väga meeldib oma aega väärtustada. Oskan väga hästi nö molutada ja absoluutselt mitte midagi teha. Muide, väga hea oskus on ennast välja lülitada ja akusid laadida. Peale molutamise meeldib mulle oma perega looduses jalutamas käia, soojemal ajal rattaga sõita. Lisaks meeldib harrastada jõutreeningut ja HIIT trenni (high intensity intervall training).
Kahjuks hetkel ei ole vaba aega just ülearu, sest samaaegselt töötamisega lõpetan ülikoolis magistriõpinguid. Iga vaba aeg läheb niisiis õppimisele, iseseisvatele töödele ja magistritöö kirjutamisele.
Millised on sinu nipid olla alati nii erk ja särtsakas?
Olen aru saanud, et meie energia tutvustab meid teistele inimestele kõige esimesena. Mitte kuidagi ei tahaks levitada sellist energiat, mis nii enda kui teiste inimeste jaoks negatiivne oleks või tuju rikuks. Samuti ei taha ma kunagi loobuda lapselikkusest, mis minu sees on. Lapselikkus hoiab loovuse elus ja laseb eksida ehk kukkuda ja uuesti üles tõusta. Täiskasvanud unustavad tihti selle omaduse ära või tunnevad, et ei tohiks enam lapsena end tunda ning lasevad end elumuredel murda. Ergas ja särtsakas hoiak peletab mured ja hirmud eemale. Proovige ise, kui ei usu!
Millised on sinu soovitused õpilastele, et nende kooliaastad oleksid toredad?
Üldiselt on nii, et mitte keegi teine ei saa Sinu elu toredamaks teha, kui Sa ise seda ei soovi ja ei taha. Soovitan olla nii tihti kui võimalik tänulik iga kogemuse üle, mida elu sulle toob. Õppides nägema häid ja positiivseid asju enda ümber, oled juba iseenesest õnnelik. Loomulikult soovitan õpilastel olla ettevõtlik ja oma elu eest ise vastutus võtta, mitte kõike vanemate ega õpetajate kohustuseks pidada. Kui sul on midagi vaja, siis mõtle järgmistele küsimustele vastused: kas sul on jalad all, et liikuda? Kui jah, siis saad minna ja selle ise ära teha. Kas sul on hääl ja kõnevõime? Siis saad minna ja küsida, mida sul teada on vaja. Kokkuvõtlikult öeldes, sa oled ise enda õnne sepp ja kui sa sellest tähendusest ükskord päriselt aru saad, siis mõistad, et kõik on võimalik siin elus saavutada ja ära teha. Ka kooliaastad muutuvad nii toredamaks. Lõpetuseks on mul üks hea ja teine halb uudis toredama elu kohta. Hea on see, et kõik on sinu enda teha ja halb uudis on see, et kõik on sinu enda teha. Oled ju enda elu peategelane.
Meil on hea meel, et sügisest on meie kooliperega liitunud õppedisainer Kaidi Liivas, kes oli lahkesti nõus meedia- ja fotoringi õpilaste poolt läbiviidavas intervjuusarjas "Meie uued õpetajd" osalema. Kaidile esitasid küsimusi Eliise Kirs ja Janette Jaansalu 8. klassist.
Miks just see eriala pakkus sulle huvi?
Olen sellele erialale sattunud elu keerdkäikude läbi. Peale gümnaasiumi läksin õppima hoopis turismikorraldust, sest mulle tundus, et saan siis palju ringi reisida. Tegelikkuses see nii ei olnud. Tundes, et see ei ole päris minu unistuste amet, siis otsustasin, et lähen uuesti õppima. Seekord õppisin ettevõtlust, sest otsustasin hakata iseendale tööandjaks. Ettevõtjaks olemine eeldab inimesest ettevõtlikkust ja tundsin, et mul on seda nii palju, et tahtsin ka teisi selle pisikuga nakatada. Selle mõttega läksin Tallinna ülikooli õppima kutsepedagoogikat ja haridustehnoloogiat, et üks päev kooli õpetama minna. Õppimise ajal tundus kooli lõpp nii kaugel ja sellepärast otsustasin luua endale ettevõtte Saaremaa Meedia Stuudio, kus juba huviharidusena ettevõtlikkust läbi meedia prisma noorteni viia. Nii sain ettevõtlikkuse siduda ka oma teise hobiga, milleks on videote tegemine ja montaaž. Osalesime oma minifilmidega ka Minifilmi festivalil, kus saime Grand Prix.
Ettevõtjaks olemine tähendab suurt vastustust ja kohustust. Natuke ka üksindust, sest kõike tuleb ise otsustada ja ka ellu viia. Mõnikord tahaks, et oleks kedagi, kellega koos otsustada ja protsesse läbi viia. Tundsin puudust nö tiimitööst, kus hommikul tööle jõudes saaks kellegagi päevaplaanidest rääkida ja kui omal mõte kuskile kinni jookseb, siis on võimalus minna ja aru pidada. Sellepärast olengi jõudnud täna Kärla kooli, kus olen saanud üsnagi huvitava ja kaasaegse ametinimetuse – õppedisainer. Tunnen, et kõik minu eelmised õppimised ja töötamised tulevad siin kasuks. Ülikoolis saadud värske teadmusega kaasaegsest õpikeskkonnast, õpianalüütika tähtsusest, koosõppimisest -ja õpetamisest, õppeainetevahelisest lõimimisest, teaduspõhisusest ning muu sellisega saan pakkuda koolile ehk uut ja värskemat pilku hariduse andmisel.
Kuhu suunas soovid, et meie kool areneks? Kas on ka uusi projekte plaanis?
Minu soovist on siin üksi vähe. Pigem ütleksin, et minu soov on, et meie kõigi soov oleks muuta Kärla kool selliseks, kuhu on hommikul hea tulla ja peale tunde oleks ka hea meel koju minna. Minu meelest peab kool kaasas käima hariduse arengutrendidega, sest need on need, mida tööturg ja ülejäänud maailm ootab. Soovin näha rohkem ettevõtlikkust ja et igaüks vaataks enda sisse ning mõtleks, mida mina ise saan ära teha, et kool oleks minu enda ja ka teiste jaoks meeldiv koht elus. Mida rohkem on meie ümber lahenduste otsijaid ja probleemide lahendajaid, seda paremini me ju elus läbi lööme. Iga õpilane ja ka kooli töötaja võiks „ei tea, ei oska“ asemel mõelda ja öelda „kuidas saaks teada ja teha“. Olen kuulnud sellist väljendit nagu „Avatud langevari pidi paremini töötama. Samamoodi on ajuga.“, mis võtab ilusti kokku soovitud arengusuuna.
Üks vahva projekt on meil hetkel just käimas, sest veebruarikuu on meil teaduskuu. Kogu kuu vältel hakkab terve koolipere teadust taga ajama. Teadus on igal pool meie ümber, aga kuidas me seda teadvustame ja millisele infole me toetume, seda hakkamegi õppeprotsessis uurima.
Hetkel käib koolil ka projektide kirjutamine rahvusvaheliseks õpirändeks, sest järgmisel õppeaastal on plaanis saata osa õpetajaid ja õpilasi välismaale mõneks päevaks uusi kogemusi saama. Soovitan õpilastel hoolsasti inglise keelt õppida, et rahvusvahelisel reisil hästi suhelda ja aru saada teistest õpilastest.
Kuidas oled omaks võtnud Kärla kooli õpilased?
Minu meelest on Kärla noored väga toredad ja avatud suhtlema. Eks ma alguses ikka natuke kartsin, et noored ei võta hoopis mind omaks, sest iga uue inimesega on vaja harjuda ja usaldama õppida. Loodan, et olen andnud siiani head eeskuju ja loonud usalduse, et minu juurde iga idee ja murega tulla.
Kuidas sa oma vaba aega veedad?
Mulle väga meeldib oma aega väärtustada. Oskan väga hästi nö molutada ja absoluutselt mitte midagi teha. Muide, väga hea oskus on ennast välja lülitada ja akusid laadida. Peale molutamise meeldib mulle oma perega looduses jalutamas käia, soojemal ajal rattaga sõita. Lisaks meeldib harrastada jõutreeningut ja HIIT trenni (high intensity intervall training).
Kahjuks hetkel ei ole vaba aega just ülearu, sest samaaegselt töötamisega lõpetan ülikoolis magistriõpinguid. Iga vaba aeg läheb niisiis õppimisele, iseseisvatele töödele ja magistritöö kirjutamisele.
Millised on sinu nipid olla alati nii erk ja särtsakas?
Olen aru saanud, et meie energia tutvustab meid teistele inimestele kõige esimesena. Mitte kuidagi ei tahaks levitada sellist energiat, mis nii enda kui teiste inimeste jaoks negatiivne oleks või tuju rikuks. Samuti ei taha ma kunagi loobuda lapselikkusest, mis minu sees on. Lapselikkus hoiab loovuse elus ja laseb eksida ehk kukkuda ja uuesti üles tõusta. Täiskasvanud unustavad tihti selle omaduse ära või tunnevad, et ei tohiks enam lapsena end tunda ning lasevad end elumuredel murda. Ergas ja särtsakas hoiak peletab mured ja hirmud eemale. Proovige ise, kui ei usu!
Millised on sinu soovitused õpilastele, et nende kooliaastad oleksid toredad?
Üldiselt on nii, et mitte keegi teine ei saa Sinu elu toredamaks teha, kui Sa ise seda ei soovi ja ei taha. Soovitan olla nii tihti kui võimalik tänulik iga kogemuse üle, mida elu sulle toob. Õppides nägema häid ja positiivseid asju enda ümber, oled juba iseenesest õnnelik. Loomulikult soovitan õpilastel olla ettevõtlik ja oma elu eest ise vastutus võtta, mitte kõike vanemate ega õpetajate kohustuseks pidada. Kui sul on midagi vaja, siis mõtle järgmistele küsimustele vastused: kas sul on jalad all, et liikuda? Kui jah, siis saad minna ja selle ise ära teha. Kas sul on hääl ja kõnevõime? Siis saad minna ja küsida, mida sul teada on vaja. Kokkuvõtlikult öeldes, sa oled ise enda õnne sepp ja kui sa sellest tähendusest ükskord päriselt aru saad, siis mõistad, et kõik on võimalik siin elus saavutada ja ära teha. Ka kooliaastad muutuvad nii toredamaks. Lõpetuseks on mul üks hea ja teine halb uudis toredama elu kohta. Hea on see, et kõik on sinu enda teha ja halb uudis on see, et kõik on sinu enda teha. Oled ju enda elu peategelane.