Kõik sai alguse 2023. a sügisel, kui Itaalia Tarquinia linna kool Istituto Comprensivo "Ettore Sacconi" pakkus meie kooli meediaringi õpilastele võimalust osaleda podcastide loomise projektis European Connections. Mitme riigi õpilased jagasid omavahel teemad ja salvestasid inglise keeles koolielu ja õppimisega seotud podcaste. Saime harjutada rahvusvahelist suhtlust, praktiseerida inglise keelt ning jagada oma koolikogemust väljapoole. Salvestised koguti kokku ja neid saab kuulata Spreakeris.
Sellest projektist kasvas välja edasine koostöö ja nüüd, 2025. a aprillis, sai Kärla Põhikooli laiendatud juhtkonna 6-liikmeline grupp võimaluse olla töövarjuks Tarquinia koolis, igaüks vastavalt oma ametile. Muuhulgas saime teadmisi Itaalia koolikorraldusest lasteaias, algkoolis ja põhikoolis, jagasime õpetajatega teadmisi-kogemusi õpetamise strateegiatest ja praktikatest õppija toetamiseks, lisasime oma tööriistakohvrisse uusi töövahendeid ja arutlesime õpetajatöö muutuva rolli teemal seoses ühiskonnas pidevalt toimuvate muutustega.
Sarnasused Kärla ja Tarquinia kooli vahel
- Mõlemas koolis on kesksel kohal õpilase heaolu ja individuaalne areng.
- Õpetajate koostöö ja digitehnoloogia kasutamine on igapäevase koolielu osa.
- Mõlemas koolis on rahvusvaheline mõõde – meil õpivad Ukraina päritolu lapsed, Tarquinias aga Aafrikast ja Hiinast. Mitmekesisuse toetamine ja lõimumine on mõlemas koolis oluline teema.
- Väärtustatakse loovuse, iseseisvuse ja kogukonnatunde arendamist.
- Mõlemad koolid osalevad aktiivselt Erasmus+ projektides, mis annavad õpilastele ja õpetajatele rahvusvahelist kogemust.
Erinevused, mis silma paistsid
- Tarquinia koolis on tugev rõhk kunstidel, inglise keelel, lõimingul ja projektõppel.
- Inglise keelt õpitakse alates 1. klassist (6. eluaastast).
- Keskkooli esimeses astmes (meie 6.-8. klass vanuses 11-13 aastat) on õpilasel võimalik valida 3 valikaine vahel (muusika ja inglise keel, mis mõlemad lõpevad eksamiga) ja informaatika. Juba alustatud valikut muuta ei saa.
- Kaasava hariduse kontseptsioon on väärtustatud. Sõltuvalt HEV laste arvust on klassis koos põhiõpetajaga 1-2 abiõpetajat. Iganädalaselt on kõigil klassiga töötavatel õpetajatel kasutada 2 koostöötundi järgneva nädala ühiseks planeerimiseks.
- Algkooliastmes valivad vanemad laste nädalase koormuse (27 - 40 tundi), õpetajad on koos lastega koolis kuni kella 4ni.
- Itaalia koolijuhid ei saa ise valida, keda tööle võtta – õpetajad määratakse riikliku konkursisüsteemi alusel, mis erineb Eesti koolijuhtide suuremast autonoomiast.
- Koolidel on õpetuslik ja halduslik autonoomia, kuid õppekavad lähtuvad riiklikest suunistest. Iga kool koostab kolmeks aastaks oma PTOF-plaani ehk arengukava, mis sõnastab kooli eesmärgid ja fookused.
Mida õppisime?
See õpiränne tõi meile palju uusi mõtteid – loovainete nähtavus, kultuuriline mitmekesisus ja teadlik lõimumine on teemad, millele tahaksime rohkem tähelepanu pöörata.
Samas andis õpiränne meile ka kinnituse, et paljud asjad, mida me oma koolis juba teeme, on väärtuslikud ja kaasaegsed: meil on tugev kogukond, toetavad kolleegid ja õppijakeskne lähenemine. Mõnikord on kõige parem õppimise tulemus see, kui taipad, et oled juba õigel teel.
Mõtlema pani veel üks Itaalia kogemus, kuidas aastatega on pidevalt lastud latti allapoole õpilaste teadmistele esitatavates nõudmistes. Koolijuht tõi näiteid, kuidas teatud oskusi õpiti kunagi teises klassis, siis viiendas ja nüüd kaheksandas. Sama lugu on üleminekueksamitega.
Suur tänu kõigile, kes selle õpirände võimalikuks tegid: Tarquinia kooli õpetajad, õpilased, kolleegid Kärla koolist, Erasmus+ ja meie Erasmus+ meeskond ning loomulikult meediaringi noored, kelle koostööst see kõik alguse sai!
Kärla ja Tarquinia koostöös valminud taskuhäälingud on kuulamiseks üleval: otsi platvormilt Spreaker podcast'i nimega European Connections: https://www.spreaker.com/podcast/european-connections--6061778link opens on new page
Pildigalerii õpirändest Tarquinias: https://photos.app.goo.gl/viPo5aGMPgCNmAnQ9link opens on new page