Meie lood

Osaluskohvik: koht, kus iga hääl loeb ja mõtted saavad tiivad 11. aprill KL


10. aprillil toimus Kärla koolis osaluskohvik, kus kõik  4.-9. klassi õpilased said kokku, et arutleda mitmete oluliste teemade üle.

Osaluskohvik on koht, kus õpilased tulevad kokku ühe laua taha aruteludeks ja ideede jagamiseks, sarnaselt kohvikule, kuid rõhuasetusega aktiivsel osalusel ja kaasamisel.

Laual olid mitmesugused teemad, alustades õuevahetunni olulisusest ja selle mõjust õpilaste vaimsele tervisele ning sotsiaalsetele oskustele. Laua eksperdi Katry Reinarti sõnul toodi siin õpilaste poolt välja, et koolil võiks olla parem jalgpalliväljak ja kiik.

Rahatarkuse lauas uuriti, mida see mõiste üldse tähendab ja kuidas seda tarkust rakendada igapäevaelus. Ekspert Maria Anett Allikveer andis selleks palju praktilisi näiteid ja nõuandeid.

Suurt huvi pakkus ka õpilasmalev ja suvel töötamise teema. Eksperdid Pille-Riin Laaneväli ja Jane Süld töid nii mõnegi õpilasele idee suveks õpilasmalevasse kandideerida.

Visualiseerimise teemal arutleti, kuidas oleks võimalik tunnis nihelemise ja tooliga kõõlumise asemel paberile kritseldada, aga mitte niisama midagi suvalist, vaid õpetajat kuulata ja märksõnu pildikeelde panna. Katioravliku oskustega ekspert Merlin Helm oskas seda väga inspireerivalt õpilasteni viia. Saime teada, et üldse ei pea selleks ideaalse joonistaja oskustega olema. Asja ajab ära, kui oskad põhielemente ja kriipse nii üht kui teistpidi joonistada.

Rahvusvaheliste võimaluste lauas said õpilased harjutada inglise keelt, sest ekspert Laura Karp oli kaasa võtnud Euroopa Solidaarsuskorpuse vabatahtliku Alexandre, kes on pärit Prantsusmaalt. Arutleti, kus on Kärla kooli õpilased juba Erasmus+ projektidega reisinud ja mis võimalusi neile läbi rahvusvahelise noorsootöö projektide veel on.

Alkoholi ja narkootikumide teemalaud oli väga populaarne, sest teema oli intrigeeriv ja see, mis keelatud tekitab tavaliselt ikka suuremat huvi. Lauas kostus mitmeid lahendusi, miks alkoholi või muid narkootilisi aineid mitte tarbida. Ekspert abipolitseinik Ketly Ilvest tõi välja ühe pakutud lahendusena, et leida tuleb tervislik hobi. Kui sul on laupäeval jalgpallimatš, siis lihtsalt ei ole aega muudele ebatervislikele eluviisidele selle kõrval.

Inseneeria laudkonnas uuriti selle teaduse erinevaid harusid ning nende rolli meie igapäevaelus. Ekspertidena olid kohale tulnud Kuressaare Ametikoolist Taavi Tuisk ja Liisa Nõukas. Õpilastega arutledes, mida ägedat võiks ametikoolis õppida, tuldi välja väga erinevate ja huvitavate ideede ja lahendustega, kuidas tulevikus elu paremaks muuta. Üks huvitavamaid lahendusi oli balleti kingade tehnoloogia ja materjali valik.

Disainilahendusi mõeldi välja ka kiivri kandmise teemalauas. Ekspert Matis Sikk Kuressaare politseijaoskonnast kaasas õpilasi, et selgust saada, mida teha, et noorte seas oleks kiivri kandmine pop. Lahendusena pakuti välja, et kiiver võiks olla kohe selline, mis on mütsi eest ka, sest meie kliimas on mütsi kandmise aega nii palju, aga müts ei taha kiivri alla ära mahtuda. Samuti selgus see, et kui kiivrit poodi ostma minnakse, siis vanemad ostaks selle kiivri, mis lapsele meeldib (isegi siis, kui see natuke kallim on), sest siis laps ka kannab seda parema meelega.

Ekspert kultuurinõunik Maris Kaljuste tuli lauda oma valdkonna teemaga. Alguses arvasid õpilased, et ega nad vist väga kultuuris ei osale, kuid kui hakati mõtestama, mida kultuur tähendab, siis selgus, et ollakse üsnagi kultuursed, sest kinos meeldib küll igal lapsel käia.

Teadsime, et TORE-l on palju häid nippe ja metoodikat, kuidas noorte probleemide, kriitika ja kiusamisega tegeleda. Just seepärast oli ühes lauas TORE koolitaja ja juhendaja Kelly Erin-Uussaar. Tema pani õpilased mängima TORE mängu „Mõttes on uba“, mille sõnum on see, et isegi, kui meile antakse üks ja sama sõnum, siis saame sellest kõik erinevalt aru. Me kõik oleme erinevad ja see on OK.

Kokku oli 10 lauda erinevate teemade ja ekspertidega, kes suunasid arutelusid ja vastasid õpilaste küsimustele. Ajalist faktorit silmas pidades said õpilased aga läbi käia 8 lauda.

Õpilaste tagasisidest tuli välja, et õpilaste hinnangul arendab selline aruteluvorm

  • õpilaste suhtlemisoskust,
  • kuulamisoskust, avardub silmaring,
  • saab kuulata teiste õpilaste arvamusi ja neid enda omaga võrrelda,
  • innustab infot juurde otsima,
  • paneb mõtlema tänastele probleemidele,
  • viib mugavustsoonist välja,
  • aitab avardada uusi mõtteviise,
  • kasvatab julgust, et üldse kaasa rääkida.

 

Järgmiseks aastaks tehti ettepanekud võtta lauale sellised teemad nagu

  • sport,
  • koolisüsteem,
  • autod,
  • IT, AI,
  • õpilase heaolu,
  • noored, alkohol ja narkootikumid,
  • kunst,
  • põllumajandus,
  • õpetajad,
  • lõbus ainetund,
  • arhitektuur,
  • looduses ja looduses viibimine,
  • koolikeskkond,
  • mood ja stiil,
  • disain,
  • vaba aeg,
  • vahetunnid,
  • suhted,
  • geograafilised teemad,
  • nutisõltuvus,
  • keeleteadus,
  • finantskirjaoskus ja rahatarkus,
  • ettevõtluse alustamine,
  • loomad,
  • filmi tegemine,
  • reisimine,
  • iseõppimine,
  • koduvägivald,
  • kiusamine,
  • tulevikukool,
  • trenn ja treeningud,
  • meditsiin ja esmaabi,
  • poliitika.

 

Üldise kriitikana tõid õpilased välja, et

  • kohvikus võiks ikkagi mingisugust snäkki olla,
  • laudkonna vahetusel ei tekiks trügimist,
  • laudkonnad võiks olla väiksemad, et oleks rohkem aega ühes arutelulauas,
  • vahepeal võiks natuke pikem paus olla,
  • kõik teemad tahaks läbi käia,
  • võiks olla rohkem loomingulisi ülesandeid,
  • kesta võiks terve päev

 

Üllatavalt oli õpilaste osalus ja huvi kõrge ning eksperdid olid rõõmsalt üllatunud, nähes, et maakoolis korraldatakse nii väärtuslikke ja kaasavaid üritusi.

Aitäh, kõigile, kes osaluskohviku korraldamisel ja läbiviimisel abiks olid. Praegu saadame osaluskohviku suvepuhkusele aga tänu õpilaste tagasisidele saime järgmiseks aastaks palju häid ideid, millega kohvikulauad ära katta.

 

Pildigalerii leiad siit:

https://photos.app.goo.gl/8AKwXd1BJ9dBnuL36

 

Kaidi Liivas

õppedisainer

10. aprillil toimus Kärla koolis osaluskohvik, kus kõik  4.-9. klassi õpilased said kokku, et arutleda mitmete oluliste teemade üle.

Osaluskohvik on koht, kus õpilased tulevad kokku ühe laua taha aruteludeks ja ideede jagamiseks, sarnaselt kohvikule, kuid rõhuasetusega aktiivsel osalusel ja kaasamisel.

Laual olid mitmesugused teemad, alustades õuevahetunni olulisusest ja selle mõjust õpilaste vaimsele tervisele ning sotsiaalsetele oskustele. Laua eksperdi Katry Reinarti sõnul toodi siin õpilaste poolt välja, et koolil võiks olla parem jalgpalliväljak ja kiik.

Rahatarkuse lauas uuriti, mida see mõiste üldse tähendab ja kuidas seda tarkust rakendada igapäevaelus. Ekspert Maria Anett Allikveer andis selleks palju praktilisi näiteid ja nõuandeid.

Suurt huvi pakkus ka õpilasmalev ja suvel töötamise teema. Eksperdid Pille-Riin Laaneväli ja Jane Süld töid nii mõnegi õpilasele idee suveks õpilasmalevasse kandideerida.

Visualiseerimise teemal arutleti, kuidas oleks võimalik tunnis nihelemise ja tooliga kõõlumise asemel paberile kritseldada, aga mitte niisama midagi suvalist, vaid õpetajat kuulata ja märksõnu pildikeelde panna. Katioravliku oskustega ekspert Merlin Helm oskas seda väga inspireerivalt õpilasteni viia. Saime teada, et üldse ei pea selleks ideaalse joonistaja oskustega olema. Asja ajab ära, kui oskad põhielemente ja kriipse nii üht kui teistpidi joonistada.

Rahvusvaheliste võimaluste lauas said õpilased harjutada inglise keelt, sest ekspert Laura Karp oli kaasa võtnud Euroopa Solidaarsuskorpuse vabatahtliku Alexandre, kes on pärit Prantsusmaalt. Arutleti, kus on Kärla kooli õpilased juba Erasmus+ projektidega reisinud ja mis võimalusi neile läbi rahvusvahelise noorsootöö projektide veel on.

Alkoholi ja narkootikumide teemalaud oli väga populaarne, sest teema oli intrigeeriv ja see, mis keelatud tekitab tavaliselt ikka suuremat huvi. Lauas kostus mitmeid lahendusi, miks alkoholi või muid narkootilisi aineid mitte tarbida. Ekspert abipolitseinik Ketly Ilvest tõi välja ühe pakutud lahendusena, et leida tuleb tervislik hobi. Kui sul on laupäeval jalgpallimatš, siis lihtsalt ei ole aega muudele ebatervislikele eluviisidele selle kõrval.

Inseneeria laudkonnas uuriti selle teaduse erinevaid harusid ning nende rolli meie igapäevaelus. Ekspertidena olid kohale tulnud Kuressaare Ametikoolist Taavi Tuisk ja Liisa Nõukas. Õpilastega arutledes, mida ägedat võiks ametikoolis õppida, tuldi välja väga erinevate ja huvitavate ideede ja lahendustega, kuidas tulevikus elu paremaks muuta. Üks huvitavamaid lahendusi oli balleti kingade tehnoloogia ja materjali valik.

Disainilahendusi mõeldi välja ka kiivri kandmise teemalauas. Ekspert Matis Sikk Kuressaare politseijaoskonnast kaasas õpilasi, et selgust saada, mida teha, et noorte seas oleks kiivri kandmine pop. Lahendusena pakuti välja, et kiiver võiks olla kohe selline, mis on mütsi eest ka, sest meie kliimas on mütsi kandmise aega nii palju, aga müts ei taha kiivri alla ära mahtuda. Samuti selgus see, et kui kiivrit poodi ostma minnakse, siis vanemad ostaks selle kiivri, mis lapsele meeldib (isegi siis, kui see natuke kallim on), sest siis laps ka kannab seda parema meelega.

Ekspert kultuurinõunik Maris Kaljuste tuli lauda oma valdkonna teemaga. Alguses arvasid õpilased, et ega nad vist väga kultuuris ei osale, kuid kui hakati mõtestama, mida kultuur tähendab, siis selgus, et ollakse üsnagi kultuursed, sest kinos meeldib küll igal lapsel käia.

Teadsime, et TORE-l on palju häid nippe ja metoodikat, kuidas noorte probleemide, kriitika ja kiusamisega tegeleda. Just seepärast oli ühes lauas TORE koolitaja ja juhendaja Kelly Erin-Uussaar. Tema pani õpilased mängima TORE mängu „Mõttes on uba“, mille sõnum on see, et isegi, kui meile antakse üks ja sama sõnum, siis saame sellest kõik erinevalt aru. Me kõik oleme erinevad ja see on OK.

Kokku oli 10 lauda erinevate teemade ja ekspertidega, kes suunasid arutelusid ja vastasid õpilaste küsimustele. Ajalist faktorit silmas pidades said õpilased aga läbi käia 8 lauda.

Õpilaste tagasisidest tuli välja, et õpilaste hinnangul arendab selline aruteluvorm

  • õpilaste suhtlemisoskust,
  • kuulamisoskust, avardub silmaring,
  • saab kuulata teiste õpilaste arvamusi ja neid enda omaga võrrelda,
  • innustab infot juurde otsima,
  • paneb mõtlema tänastele probleemidele,
  • viib mugavustsoonist välja,
  • aitab avardada uusi mõtteviise,
  • kasvatab julgust, et üldse kaasa rääkida.

 

Järgmiseks aastaks tehti ettepanekud võtta lauale sellised teemad nagu

  • sport,
  • koolisüsteem,
  • autod,
  • IT, AI,
  • õpilase heaolu,
  • noored, alkohol ja narkootikumid,
  • kunst,
  • põllumajandus,
  • õpetajad,
  • lõbus ainetund,
  • arhitektuur,
  • looduses ja looduses viibimine,
  • koolikeskkond,
  • mood ja stiil,
  • disain,
  • vaba aeg,
  • vahetunnid,
  • suhted,
  • geograafilised teemad,
  • nutisõltuvus,
  • keeleteadus,
  • finantskirjaoskus ja rahatarkus,
  • ettevõtluse alustamine,
  • loomad,
  • filmi tegemine,
  • reisimine,
  • iseõppimine,
  • koduvägivald,
  • kiusamine,
  • tulevikukool,
  • trenn ja treeningud,
  • meditsiin ja esmaabi,
  • poliitika.

 

Üldise kriitikana tõid õpilased välja, et

  • kohvikus võiks ikkagi mingisugust snäkki olla,
  • laudkonna vahetusel ei tekiks trügimist,
  • laudkonnad võiks olla väiksemad, et oleks rohkem aega ühes arutelulauas,
  • vahepeal võiks natuke pikem paus olla,
  • kõik teemad tahaks läbi käia,
  • võiks olla rohkem loomingulisi ülesandeid,
  • kesta võiks terve päev

 

Üllatavalt oli õpilaste osalus ja huvi kõrge ning eksperdid olid rõõmsalt üllatunud, nähes, et maakoolis korraldatakse nii väärtuslikke ja kaasavaid üritusi.

Aitäh, kõigile, kes osaluskohviku korraldamisel ja läbiviimisel abiks olid. Praegu saadame osaluskohviku suvepuhkusele aga tänu õpilaste tagasisidele saime järgmiseks aastaks palju häid ideid, millega kohvikulauad ära katta.

 

Pildigalerii leiad siit:

https://photos.app.goo.gl/8AKwXd1BJ9dBnuL36

 

Kaidi Liivas

õppedisainer