ÕPPETÖÖ

Kogukonna- ja ettevõtlikkuse praktika (KETT)


NB! KETT praktika pakkumised 

 

JUHEND

 

MIKS? 

Kogukonna- ja ettevõtlikkuse praktika (edaspidi KETT) on kooli ja kogukonnavaheline programm, mis arendab õpilastes tulevikuoskusi ja üldpädevusi, mida tavalises ainetunnis ei ole võimalik saavutada. Õpilane saab ainetunnis omandatud teoreetilised teadmised viia praktikasse ja seostada reaalse eluga. 

KETT praktika on Kärla Põhikooli õpilastele kohustuslik õppetöö osa (v.a. 9. klass, kellel on see vabatahtlik).  

KETT arendab õpilases selliseid oskusi, teadmisi ja hoiakuid, mis aitavad tal kasvada aktiivseks, vastutustundlikuks ja hoolivaks ühiskonna liikmeks. Õpilane õpib märkama ja lahendama erinevaid probleeme ning tal tekib arusaam ühiskonna toimimisest ja iseenda rollist selles. Seega õpetab praktika õpilasele oma tuleviku disainimist.  

 

MIS? 

KETT praktika on õpilase omaalgatuslik kooliväline tegevus, mille hulka ei kuulu õppetöö ja kooli ürituste raames korraldatavates tegevustes, huviringides ja spordivõistlustel osalemine (v.a. kui õpilane ise korraldab eelpool nimetatud tegevusi).

Fookust aitab hoida küsimus “Mida kogukond saab minu tegevusest kasu?” ehk fookus tuleks hoida kogukonda panustamisel. 

Vastavalt kooliastemetele tuleb õpilasel kogukonnas kokku leppida tegevus, milles õpilane kaasa aitab.  

  • I kooliaste ehk 1. - 3. klass osaleb KETTis 6 astronoomilist tundi ehk 6 x 60 minutit (lapsevanema ja/või klassiõpetaja eestvedamisel); 

  • II kooliaste ehk 4. - 6. klass osaleb KETTis 8 astronoomilist tundi ehk 8 x 60 minutit (õpilase omaalgatuslikul eestvedamisel ja lapsevanema suunamisel); 

  • III kooliaste ehk 7. - 8. klass osaleb KETTis 9 astronoomilist tundi ehk 9 x 60 minutit (õpilase omaalgatuslikul eestvedamisel); 

 

KES? 

Koolis koordineerib KETTi õppedisainer.   

1. kooliastmes on KETT praktika üldõpetuse osa. Klassiõpetaja lepib lastevanematega kokku praktika sisu (tegevused koos klassiga ja koos perega). Kõigi tegevuste peale kokku tehakse klassiga koos ühiselt poster, kus tuuakse välja praktika koht (nt asutuse nimi), miks praktika seal sooritati, praktika eesmärk, kõik praktika tegevused, analüüs (tugevused, nõrkused, võimalused, ohud praktikal olles) ja tulevikuplaan, mida antud praktika sinus muutis ja püüad edaspidi õppida või arendada. Tulevikuplaani alla võib kirjutada ka mõtteid, mida järgmisel praktikal teha sooviks.

2. ja 3. kooliastmes on KETT praktika allpool loetletud ainete osa. Õpilane lepib ise kokku praktika koha, aja ja juhendaja kogukonna asutuses või vabaühenduses, kus talle KETT praktikat kõige enam meeldib teha. Eelnevalt on aga vajalik vastava aine õpetaja või õppedisaineri kinnitust, et valitud praktika sobib KETT praktikaks. Praktika juhendaja aitab mõtestada infot, mida osaleja posterile lisab, tagasisidestab õpilase panust ja allkirjastab selle. Posteri osad on (vaata lisa 1): praktika koht (nt asutuse nimi), miks praktika seal sooritati, praktika eesmärk, kõik praktika tegevused, analüüs (tugevused, nõrkused, võimalused, ohud praktikal olles) ja tulevikuplaan, mida antud praktika sinus muutis ja püüad edaspidi õppida või arendada. Tulevikuplaani alla võib kirjutada ka mõtteid, mida järgmisel praktikal teha sooviks.

I kooliastmes koguvad KETT praktika posterid kokku klassiõpetajad, aga vanemates kooliastmetes vastava aine õpetajad:

4. klassis - ettevõtlikkus - õpetaja Kaidi Liivas

5. klassis - ettevõtlikkus - õpetaja Kaidi Liivas

6. klassis - inimeseõpetus - õpetaja Eliisa Siim

7. klassis - inimeseõpetus - õpetaja Eliisa Siim

8. klassis - karjääri- ja ettevõtlusõpe - õpetaja Urmas Lehtsalu

KUIDAS? 

KETT praktikat on võimalik teha terve õppeaasta jooksul kuni 15. aprillini. KETT praktikat ei tehta ainetundide sees ega nende arvelt. KETT praktikat teeb õpilane oma vabal ajal (näiteks peale koolipäeva, nädalavahetusel, koolivaheajal) ja õpilase poolt valitud kohas (kogukonna asutus või vabaühendus).  

Joonis 1. KETT praktika ajajoo 
Joonis 1. KETT praktika ajajoon

 

1. Kõige esimeseks tegevuseks on praktika ETTEVALMISTAMINE ja PLANEERIMINE (vaata joonis 1 - KETT praktika ajajoon). Õpilane otsib endale KETT praktika jaoks sobiva asutuse/ühingu, kus oma praktika sooritada. Selleks, et praktikakoht mõistaks KETT praktika olemust, annab õpilane praktikakohale tutvumiseks KETT praktika infolehe (vaata allpool LISA 2). Enne kokkuleppe sõlmimist praktikaasutusega on aga vajalik klassiõpetaja, vastava aine õpetaja või õppedisaineri kinnitust, et valitud praktika sobib KETT praktikaks. 

2. Olles eelnevalt teinud kokkulepped praktikakohaga, sooritab õpilane KETT praktika. Kooliastmete järgi on selle maht erinev (vaata info eespool).

3. Õpilane koostab juhendaja abiga POSTERI (vaata LISA 1- prindi välja või kujunda enda oma samade märksõnadega), kus analüüsib, kuidas ta kogukonda aitas ja iseenda oskusi selle tegevuse läbi arendas. Praktikal osalemist kinnitab juhendaja tagasisidestades ja allkirjastades posteri. 

4. Õpilane esitab posteri vastava aine õpetajale.

 

KETT praktika loetakse sooritatuks, kui õpilane on 15. aprilliks teinud KETT praktikat nõutud mahus ja esitanud praktika kohta POSTERI (vaata juhendit LISA 1).
Õpilane, kes ei ole kohustuslikku KETT praktikat 15. aprilliks läbinud, hinnatakse hindega X ja hinde parandamiseks osaleb õpilane kooli nimetatud ajal, kogukonna heaks tehtavatel töödel.

 

TULEMUS: 

- Koolimajas KETT praktika posterite näitus.  

- Valminud posteritest sügisel praktikakohtade ideedelaat. 

- Kolleegiumis tehakse ettekanne, kus käidi ja mida tehti (vastava aine õpetajad ja õppedisainer). 

- Jooksvalt ilmuvad artiklid kooli meediakanalites KETT praktika kohta. 

 

NÄITEID VÕIMALUSTEST  

  • Kärla teenuskeskus - kogukonnaürituse korraldamine (või korraldustiimis); Kärla Teataja toimetamine; jne. 

  • Kärla noortekeskus - teemapäevade korraldamine ja läbiviimine; nädalaprogrammi korraldamine; laagri korraldamine; reklaamposterite valmistamine ürituste jaoks; reklaamvideo filmimine ja videotöötlus; projektikirjutamine jne. 

  • Veel asutusi, kellega koostööd teha ja ühiseid koostöökohti arutada: rahvamaja (nt piletimüük), raamatukogu, külaseltsid, varjupaigad, heategevuslikud ühendused, MTÜ-d 

  • Talgupäevade korraldus / osavõtt (näiteks rannaääre korrastamise korraldamine meeskonnaga; "Teeme ära" projektis kaasa tegemine jne)

  • Vabatahtlik töö kohalikus vabaühenduses

Kogukond = Saaremaa (ei pea olema ainult Kärla piirkond) 

 

INFO PRAKTIKAKOHALE


KETT praktika ei kohusta ühtegi praktikakohta vastu võtma meie kooli õpilasi. Oluline on mõista, et KETT praktika on õpilase enda omaalgatuslik pöördumine Teie kui asutuse/ühenduse esindaja poole. KETT praktika sooritamine saab toimuda üksnes praktikaasutuse (Teie) ja õpilase kokkuleppel. Õpilasega koos ei ole praktikal ühtegi koolipoolset õpetajat ega juhendajat. Vastutus juhendamisele jääb praktikakohale. 
 

 

LISAD: 

Lisa 1 – POSTERI näidis (prindi välja või kujunda enda oma samade märksõnadega) poster PDF

Lisa 2 – KETT praktika INFOLEHT praktikakohale esitamiseks 

 

 

NB! KETT praktika pakkumised 

 

JUHEND

 

MIKS? 

Kogukonna- ja ettevõtlikkuse praktika (edaspidi KETT) on kooli ja kogukonnavaheline programm, mis arendab õpilastes tulevikuoskusi ja üldpädevusi, mida tavalises ainetunnis ei ole võimalik saavutada. Õpilane saab ainetunnis omandatud teoreetilised teadmised viia praktikasse ja seostada reaalse eluga. 

KETT praktika on Kärla Põhikooli õpilastele kohustuslik õppetöö osa (v.a. 9. klass, kellel on see vabatahtlik).  

KETT arendab õpilases selliseid oskusi, teadmisi ja hoiakuid, mis aitavad tal kasvada aktiivseks, vastutustundlikuks ja hoolivaks ühiskonna liikmeks. Õpilane õpib märkama ja lahendama erinevaid probleeme ning tal tekib arusaam ühiskonna toimimisest ja iseenda rollist selles. Seega õpetab praktika õpilasele oma tuleviku disainimist.  

 

MIS? 

KETT praktika on õpilase omaalgatuslik kooliväline tegevus, mille hulka ei kuulu õppetöö ja kooli ürituste raames korraldatavates tegevustes, huviringides ja spordivõistlustel osalemine (v.a. kui õpilane ise korraldab eelpool nimetatud tegevusi).

Fookust aitab hoida küsimus “Mida kogukond saab minu tegevusest kasu?” ehk fookus tuleks hoida kogukonda panustamisel. 

Vastavalt kooliastemetele tuleb õpilasel kogukonnas kokku leppida tegevus, milles õpilane kaasa aitab.  

  • I kooliaste ehk 1. - 3. klass osaleb KETTis 6 astronoomilist tundi ehk 6 x 60 minutit (lapsevanema ja/või klassiõpetaja eestvedamisel); 

  • II kooliaste ehk 4. - 6. klass osaleb KETTis 8 astronoomilist tundi ehk 8 x 60 minutit (õpilase omaalgatuslikul eestvedamisel ja lapsevanema suunamisel); 

  • III kooliaste ehk 7. - 8. klass osaleb KETTis 9 astronoomilist tundi ehk 9 x 60 minutit (õpilase omaalgatuslikul eestvedamisel); 

 

KES? 

Koolis koordineerib KETTi õppedisainer.   

1. kooliastmes on KETT praktika üldõpetuse osa. Klassiõpetaja lepib lastevanematega kokku praktika sisu (tegevused koos klassiga ja koos perega). Kõigi tegevuste peale kokku tehakse klassiga koos ühiselt poster, kus tuuakse välja praktika koht (nt asutuse nimi), miks praktika seal sooritati, praktika eesmärk, kõik praktika tegevused, analüüs (tugevused, nõrkused, võimalused, ohud praktikal olles) ja tulevikuplaan, mida antud praktika sinus muutis ja püüad edaspidi õppida või arendada. Tulevikuplaani alla võib kirjutada ka mõtteid, mida järgmisel praktikal teha sooviks.

2. ja 3. kooliastmes on KETT praktika allpool loetletud ainete osa. Õpilane lepib ise kokku praktika koha, aja ja juhendaja kogukonna asutuses või vabaühenduses, kus talle KETT praktikat kõige enam meeldib teha. Eelnevalt on aga vajalik vastava aine õpetaja või õppedisaineri kinnitust, et valitud praktika sobib KETT praktikaks. Praktika juhendaja aitab mõtestada infot, mida osaleja posterile lisab, tagasisidestab õpilase panust ja allkirjastab selle. Posteri osad on (vaata lisa 1): praktika koht (nt asutuse nimi), miks praktika seal sooritati, praktika eesmärk, kõik praktika tegevused, analüüs (tugevused, nõrkused, võimalused, ohud praktikal olles) ja tulevikuplaan, mida antud praktika sinus muutis ja püüad edaspidi õppida või arendada. Tulevikuplaani alla võib kirjutada ka mõtteid, mida järgmisel praktikal teha sooviks.

I kooliastmes koguvad KETT praktika posterid kokku klassiõpetajad, aga vanemates kooliastmetes vastava aine õpetajad:

4. klassis - ettevõtlikkus - õpetaja Kaidi Liivas

5. klassis - ettevõtlikkus - õpetaja Kaidi Liivas

6. klassis - inimeseõpetus - õpetaja Eliisa Siim

7. klassis - inimeseõpetus - õpetaja Eliisa Siim

8. klassis - karjääri- ja ettevõtlusõpe - õpetaja Urmas Lehtsalu

KUIDAS? 

KETT praktikat on võimalik teha terve õppeaasta jooksul kuni 15. aprillini. KETT praktikat ei tehta ainetundide sees ega nende arvelt. KETT praktikat teeb õpilane oma vabal ajal (näiteks peale koolipäeva, nädalavahetusel, koolivaheajal) ja õpilase poolt valitud kohas (kogukonna asutus või vabaühendus).  

Joonis 1. KETT praktika ajajoo 
Joonis 1. KETT praktika ajajoon

 

1. Kõige esimeseks tegevuseks on praktika ETTEVALMISTAMINE ja PLANEERIMINE (vaata joonis 1 - KETT praktika ajajoon). Õpilane otsib endale KETT praktika jaoks sobiva asutuse/ühingu, kus oma praktika sooritada. Selleks, et praktikakoht mõistaks KETT praktika olemust, annab õpilane praktikakohale tutvumiseks KETT praktika infolehe (vaata allpool LISA 2). Enne kokkuleppe sõlmimist praktikaasutusega on aga vajalik klassiõpetaja, vastava aine õpetaja või õppedisaineri kinnitust, et valitud praktika sobib KETT praktikaks. 

2. Olles eelnevalt teinud kokkulepped praktikakohaga, sooritab õpilane KETT praktika. Kooliastmete järgi on selle maht erinev (vaata info eespool).

3. Õpilane koostab juhendaja abiga POSTERI (vaata LISA 1- prindi välja või kujunda enda oma samade märksõnadega), kus analüüsib, kuidas ta kogukonda aitas ja iseenda oskusi selle tegevuse läbi arendas. Praktikal osalemist kinnitab juhendaja tagasisidestades ja allkirjastades posteri. 

4. Õpilane esitab posteri vastava aine õpetajale.

 

KETT praktika loetakse sooritatuks, kui õpilane on 15. aprilliks teinud KETT praktikat nõutud mahus ja esitanud praktika kohta POSTERI (vaata juhendit LISA 1).
Õpilane, kes ei ole kohustuslikku KETT praktikat 15. aprilliks läbinud, hinnatakse hindega X ja hinde parandamiseks osaleb õpilane kooli nimetatud ajal, kogukonna heaks tehtavatel töödel.

 

TULEMUS: 

- Koolimajas KETT praktika posterite näitus.  

- Valminud posteritest sügisel praktikakohtade ideedelaat. 

- Kolleegiumis tehakse ettekanne, kus käidi ja mida tehti (vastava aine õpetajad ja õppedisainer). 

- Jooksvalt ilmuvad artiklid kooli meediakanalites KETT praktika kohta. 

 

NÄITEID VÕIMALUSTEST  

  • Kärla teenuskeskus - kogukonnaürituse korraldamine (või korraldustiimis); Kärla Teataja toimetamine; jne. 

  • Kärla noortekeskus - teemapäevade korraldamine ja läbiviimine; nädalaprogrammi korraldamine; laagri korraldamine; reklaamposterite valmistamine ürituste jaoks; reklaamvideo filmimine ja videotöötlus; projektikirjutamine jne. 

  • Veel asutusi, kellega koostööd teha ja ühiseid koostöökohti arutada: rahvamaja (nt piletimüük), raamatukogu, külaseltsid, varjupaigad, heategevuslikud ühendused, MTÜ-d 

  • Talgupäevade korraldus / osavõtt (näiteks rannaääre korrastamise korraldamine meeskonnaga; "Teeme ära" projektis kaasa tegemine jne)

  • Vabatahtlik töö kohalikus vabaühenduses

Kogukond = Saaremaa (ei pea olema ainult Kärla piirkond) 

 

INFO PRAKTIKAKOHALE


KETT praktika ei kohusta ühtegi praktikakohta vastu võtma meie kooli õpilasi. Oluline on mõista, et KETT praktika on õpilase enda omaalgatuslik pöördumine Teie kui asutuse/ühenduse esindaja poole. KETT praktika sooritamine saab toimuda üksnes praktikaasutuse (Teie) ja õpilase kokkuleppel. Õpilasega koos ei ole praktikal ühtegi koolipoolset õpetajat ega juhendajat. Vastutus juhendamisele jääb praktikakohale. 
 

 

LISAD: 

Lisa 1 – POSTERI näidis (prindi välja või kujunda enda oma samade märksõnadega) poster PDF

Lisa 2 – KETT praktika INFOLEHT praktikakohale esitamiseks